Informace jsou čerpány z Metodického portálu rvp.cz, zdroje informací použity v článku jsou uvedeny na jeho konci.
Školní zralost
Jirásek rozuměl školní zralostí „dosažení takového stupně ve vývoji, aby se dítě mohlo bez obtíží účastnit společného vyučování“ (Jirásek, Tichá, 1968, str. 11). Tato definice vychází z faktu, že škola a její požadavky jsou neměnné.
Jediné, co lze měnit, a tak lépe přizpůsobovat fixním požadavkům, je dítě. Zralejší dítě lépe odolává zátěži i nárokům školy. To nepochybně platí i v dnešní době.
Dnes nestačí zjistit jakousi obecnou dekontextualizovanou zralost dítěte nebo zralost v jednotlivých oblastech. Je třeba rozpoznat a zhodnotit všechny okolnosti, které mohou výkonnost a úspěšnost dítěte ovlivnit jak ve směru kladném, tak i ve směru záporném, a na základě jejich komplexní analýzy pak vydávat doporučení.
[1] – JIRÁSEK, J.; TICHA, V. Psychologická hlediska předškolních prohlídek. Praha : SZdN, 1968. |
[2] – GILLERMOVÁ, I. Psychologie pro mateřské školy. Praha : Portál, 2003. |